söndag 30 oktober 2011

The noble art of being naive

Okej, helgens studie får bli en titt på de positiva av de snart 400 kommentarerna på Rix FM:s hemsida och dess ursäkt för helgens reklamkampanj (bild). Mitt bland alla vittnesmål om äldre och dementa släktingar, grannar och vänner (eller helt enkelt människor som kanske är en smula godtrogna, ungefär som jag då, som gick på den där Flashbackanvändar-initierade kuppen som gjorde om en stöd-Facebookgrupp för jordbävningsofffren i Haiti till något helt annat), som farit illa och gråtit och inte kunnat sova för att de trott de skulle bli vräkta, finns naturligtvis de här:

Fantastisk reklam. Detta är humor. Och att folk blir irriterade gör bara saken ännu bättre
, tycker AA.

Om du nu mår illa av Rix...hur kommer det sig då att du lyssnar på MorronZoo? Lyssna på P1 istället. Det är allmänbildande. Då kanske du inte går på reklam-skämtet nästa gång, menar GatoRojo. Signaturen fortsätter: Varför måste hela lördagen och festen pajja för en sak som går att lösas på max 3 minuter. Klarar man inte det, då menar jag att man har det rätt lyxigt i vardagen. Och jag tar det en gång till: Du är lättlurad och dum i huvet. Och verkar spendera hela natten i upprymt tillstånd: Det verkar som att reklamen olyckligtvis skickats ut till Sveriges dummaste personer...Nästan som ett experiment. Och vi övriga svenskar vann, för vi kan läsa om alla roliga slagsmål och tårar som utskicket lätt till. Nästan som att titta på Cops i trailer trash träsket.

Jag läste lappen och skrattade för jag tyckte det var en bra reklam - man missar den ju inte! men helt ärligt, hur svårt är det att se att det är reklam? Brukar folk få privata meddelanden inblandat i reklambladen där det är en logga med och en text till den, och det "handskrivna" uppenbart inte är skrivet med pennbläck på det pappret utan utskrivet? Folk får väl lära sig att läsa HELA lappen?!? Om folk har börjat bråka är det på grund av ren och skär dumhet, jag kan inte ens förstå att det blir en diskussion av detta, skriver "Hon som läste HELA lappen", tillika hon som aldrig sett en text skriven i tusch eller att någon använt ett skrivblock med företagslogga privat.

Tack Rix FM ni har gjort min lördag. Länge sen jag har haft så kul genom att studera Sveriges befolkning. Vad är hunger, död, krig och naturkatastrofer i resten av världen i jamnförelse när ni skickar reklam? När jag fick lappen tyckte jag att den var helt fantastiskt rolig. Och nu snackar uppenbarligen hela Sverige om den. Bra kampanj. Lyssnade inte tidigare på er då jag inte lyssnar på radio men eloge för er humor!, frustar Mac.

Detta reklamutskick är ju hysteriskt roligt. Visst, jag förstår att en 80-90 åring med dålig syn kan ha svårt att se äktheten i det men ALLA andra måste ju se att det inte är handskrivet utan tryckt, slår Per fast.

Men gud! Vilken samling av nollor och imbeciller som skriver här och är upprörda! Människor som lever i sin lilla värld och blir upprörda av allt! Slappna av och lär er att le. Mot varann och er själva. Och var inte så fruktansvärt svenskt oroliga för att störa och sticka ut! Grattis RIX FM för en kampanj som tydligen berör och som dessutom gett er massa värdefull press!, jublar Martin.

Anna i Bromma har en solskenshistoria att bidra med: Ha, ha, haaaa! Det här var verkligen årets aprilskämt! Mina gamla föräldrar fick lappen och oj vad länge vi funderade på vad för fel de hade gjort. De har fått anonyma lappar förr och därför var lappen mycket trovärdig. När vi insåg att detta var ett reklamblad fick vi oss ett gott skratt för Rix FM har verkligen lyckats lura oss!

Erkki Räkan Kuronen likaså: Jag gick på det! Hann gå till grannen och ringa på men insåg medan jag stod och pratade med honom att det var ett reklamutskick. Jag såg visserligen att det var en logga på, men tänkte också att det bara var något reklamblock. Tyckte mest att det blev lite härligt pinsamt och jätteroligt, hahaha!

En sak till, bara. Make no mistakes - de är inte ett dugg "hemskt ledsna för alla problem som de förstår att det har orsakat". De sitter just nu och är jävligt nöjda. Det här är naturligtvis uttänkt, förutsättningen för kampanjen var att folk skulle åka ambulans i helgen. De negativa tidningsartiklarna är utmärkt gratisreklam.
Jag skulle kunna fortsätta med att försöka mig på en massa paralleller mellan samhällsklimat, kollektiva empatistörningar och egoism med påföljande valresultat... hitta samband mellan dessa faktorer. Men ärligt talat känns det ganska trist att ge typ Knutna Nävar rätt (samt framstå som den bittra gubbjävel jag sedan länge börjat bli) ännu en gång, så jag lämnar slutsatserna därhän.
Tycker man att jag reagerar lite väl starkt rekommenderas en titt på tidigare länkade samling kommentarer. Det handlar redan nu om flera dussin äldre människor, och de flesta närstående går knappast in på exakt rätt plats på internet och berättar om vad som inträffat. Och då har jag inte ens gått in på att hederligt folk i gemen inte bara är helgberusade, utan även har rätt att inte behöva vara på tårna, i sitt esse eller idka källkritik och värja sig hemmavid.

1 kommentar:

pirinhagbg sa...

Bra sagt!
Hoppas skitkanalen går i konkurs!

 
Site Meter