fredag 12 oktober 2012

Om läktarsexismdebatten... igen


Lackade åter på diskursen när det gäller diskussionen om diverse inslag på våra läktare, den här gången efter att ha läst nedanstående inlägg här inne (ja, jag vet, borde antagligen veta bättre än att hänga där):

Namn: Seahorses
Sänt: 2012-10-12 05:57
Det är inte de olika åsikterna om "supporterkulturen" jag stör mig mest på. Det är behovet vissa har av att prata om dessa med politiker, ordningsmakt, kvinnojourer(!) m fl.

Ni politiska strebers som tjattrar om detta på sociala medier har i 99% av fallen inte varit med och skapat något av dessa läktaruttryck. Ni är bara intresserade av att dissekera dem på något jävla kvasi-intellektuellt plan och till varje pris frisera skiten till den grad att det lirar bra ihop med eran livsstil och politiska övertygelse.

Varför är det alltid dom som säger sig älska subkulturer som slutligen kväver dem i ett flurry av seminarier, workshops och presskonferenser?


Mitt svar nedan.

Seahorses:

Det här låter kanske larvigt, men om vi tar Jabbe till exempel, så tror jag det är få som ser honom som en politisk streber (sedan är jag - hör och häpna - personligen inte helt på det klara med vad han anser att det finns att lära av SKR när det gäller läktarkultur, men något är det uppenbarligen eftersom han och andra är intresserade av att höra vad de har att säga). Det är ju inga dumhuvuden eller färskingar som deltar i de här mötena för Bajensfärens räkning, direkt.

Vi som t.ex. tycker det är hög tid att få bort sexismen från läktarna nu när supportrarna själva gör processen kort med rasismen då den dyker upp (även om Supportrarnas Matchprogram uppenbarligen tyckte det var lönt att ägna en hel ledartext åt judepack-ramsan vilket jag förvisso i någon mån kan förstå då det fortfarande är uppåt hälften som inte går med på "värsta jävla pack"), har ett pedagogiskt problem när vi snackar om det grejerna. Det är bara att acceptera, och det visade inte minst vårens erfarenheter. Om man så vill är det uppenbarligen väldigt lätt att bunta ihop "oss" med Alf T Samuelsson-moralister som vill just frisera och familjeanpassa. Jag tror de flesta som vet vem jag är även känner till att så knappast är fallet för min del... jag tycker helt enkelt inte att en dynamisk atmosfär i klacken är avhängigt nedvärderande uttryck riktade mot ras, kön eller bögeri.

Jag tycker det är ganska okontroversiellt att exempelvis känna att "vi ska våldta era horor" har spelat ut sin roll när den istället för att vara en självironisk passning till media och bönder blivit nationalsång för "jag måste få säga negerboll!"-haverister. Till på köpet används den 19 gånger av 20 numer (efter guldet, typ... jag tycker väldigt mycket i den grönvita supporterkulturen gradvis gick helt åt helvete och blivit krystat spännigt efter detta, men det skulle jag kunna skriva ett annat långt inlägg om även om det nog skulle bli jävligt luddigt) sjungs för att förstärka en hetsig stämning. Det är väldigt långt ifrån ramsans ursprung, och det tror jag de flesta är överens om. Kontexten har helt enkelt blivit helt uppfuckad. Och då är det lika bra att lägga den sången på hyllan - lite som "svarting" eller något annat ord vars innebörd skiftat i betydelse under årens lopp.

För att försöka göra det lättfattligt: det är väldigt tydligt att "vi ska våldta era horor" försvaras med exakt samma typ av argument som "värsta judepack". Det är samma mekanismer. Jag kan till viss del förstå dem; det lär handla om en känsla av att folk vill lägga sig i en kultur de inte vet något om. Det är en ryggmärgsreflex jag kan relatera till, herregud, jag såg till att få uttala mig i ABC vid demonstrationen mot Aftonbladet eftersom jag var så förbannad på media att jag inte visste var jag skulle ta vägen om jag inte fick göra åtminstone något.

Samtidigt tycker jag det är en smula genant att vuxna människor måste skjuta ifrågasättanden av jargong så ofantligt långt ifrån sig. Kajsa som var med och skrev den beryktade debattartikeln fick motta direkta mordhot efter att ha uttryckt sin åsikt i frågan om capo på hemmamatcher i Bajenpodden. Och inte bara hon själv utan även hennes treåriga systerdotter skulle rövknullas. Själv blev jag hotad med stryk efter att ha deltagit i surret här inne. Vilka är de här 99 procenten som du talar om? Ulric, Gustav, Kajsa, jag, Jabbe osv osv... räknas inte vi? Är vi inte Hammarbyare? Som någon skrev: vi vill få bort en ramsa, ni vill få bort oss. Det, tillsammans med de medvetna misstolkningar som blev legio i debatten ("det är inte den som yttrar sig rasistiskt på läktaren utan den som säger ifrån som drar in politiken i klacken", verkar folk på fullaste allvar tycka), är - även om man beaktar att det lär handla om en rätt liten klick personer; jag har exempelvis inte hört ett knyst i verkliga livet annat än lite beröm, även om jag hade ett femtiotal personer efter mig här - pinsamt.

Jag har skrivit det här rakt upp och ner utan att kolla hur det ser ut, och det är säkert lite rörigt. Men det är dags att lyfta nivån lite. Sluta missförstå med flit och snacka om 99% hit och batikhäxor dit. Ni som inte kan låta bli att låta ert PK-hat lysa igenom i inläggen är inte direkt oskyldiga till att dra in politiska värderingar. Det vore klädsamt om ni städade framför er egen dörr innan ni gapade åt andra gällande sådant.

(Bilden är lånad av Peter Jonsson.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra surr

 
Site Meter