måndag 28 januari 2013

Tunaskolan



Eftersom jag aldrig fick något svar från en journalist i onsdags, lägger jag upp mitt mail till honom här, som en sammanfattning av läget som det var tills Tuna ordnade med sin jättefina "Skolans kändaste målning"-vägg idag som bilden ovan visar lite ifrån (Kuriren vägde också upp lite med en rimligare artikel efter att Astrid ringt och lackat på den första). Skolan har alltså satt upp artiklarna på väggen. Artiklar med Astrids - min väns lillasyster - namn i (alla namn är tydligen överstrukna, men det är nog hyfsat väl känt på skolan vilken elev det handlar om - oklart dock om rektorns namn också är borttaget...). Och kommentarer - ett härligt tvärsnitt från lokalpressens kommentarsfält med obligatoriska höhö-inlägg. Här är fler bilder: 1, 2, 3, 4.

Jag har också pratat med ordföranden i barn- och utbildningsnämnden i Luleå, som lovade att "ta tag i det, på ena eller andra sättet". Denise, som är intervjuad i lokalpressen, har utöver att prata med kommunfolk även pennfajtats med goddag yxskaft-rektorn och just (15-snåret måndag) mottagit ett goddag yxskaft-svar:

Att det under måndagseftermiddagen skrivits en helt briljant artikel på Sourze, där skribenten dessutom lyssnat på Astrid, bör också nämnas.

***

Hej!

Var jag som skrev på Twitter nyss.
Då ska vi se om jag kan stapla upp detta på ett vettigt sätt...

Under våren 2012 hade eleverna på Tunaskolan (mellan- och högstadieskola i Luleå som en viss Alkberg för övrigt döpte sitt debutalbum efter) ett "konstprojekt" där eleverna fick komma med idéer. Några niondeklassare ville göra det här vid personaltoaletten på skolans bibliotek, påhejade av bibliotekarien (!).
Det var min vän Ingrid som tipsade om det här i förrgår, efter att hennes lillasyster Astrid (som går i åttan på Tunaskolan) förgäves försökt göra något åt det hela. Efter att nämnda bibliotekarie lagt upp en bild på biblans Facebook-sida i maj kommenterade Astrid där. Den ursprungliga bildtexten löd "Så här läcker blev toalettmålningen!".
En 18-årig tjej i stan, Denise, snappade upp det här efter att jag med Ingrids godkännande lagt upp en tweet - och kontaktade NSD. De satte dock en rubbe med "kränkta" efter att ha snackat med Denise och Astrid i 1-2 minuter vardera... Kuriren ville (inte?) vara sämre, utan gjorde en grej med - *trumvirvel* - sociala medier-vinkling som de toppade med ett tag. Här är artikeln. (Att det inte hände något förrän nu beror ju på att Astrid inte kände att någon tog till sig av hennes synpunkter överhuvudtaget då det begav sig, och helt enkelt gav upp.)
Bibliotekarien har nu svarat på kommentarerna på Facebook: "Jag föreslår att eventuella diskussioner om bilden i framtiden förs med skolledningen på Tunaskolan." Kan tro det, ja.
Jag känner mig ganska illa till mods efter de här två artiklarna, som Astrid fullt förståeligt varit ganska missnöjd med, även om det såklart är bra att det hela uppmärksammats. Hon är klyftig och inte direkt rädd av sig, utan är istället mest arg över rektorns goddag yxskaft-kommentarer i artiklarna (givetvis utan följdfrågor).

Verkar inte som att lokalmedia där uppe klarar av det här speciellt bra... så det vore otroligt fint om du (eller någon annan) ville undersöka möjligheterna att göra någon typ av kortis hos er.

Om du vill prata med mig finns jag på 0702068154, har inte fått kontaktuppgifter från Astrid, antar att hon... sitter i skolan. Återkommer med det.

Bästa,

Mattias

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för ditt grymma jobb med att stötta Astrid. För egen del tycker jag det - också - är illa hur alla elever på skolan kommer i kläm på grund av det här.

Och - här är det något med bildlärarens roll som skaver. Det är bildlärarens konstprojekt som bilden kom från, det var bildlärarens ansvar att godkänna sin elevs bild innan den hamnade på väggen. Uppenbarligen gillade bildläraren bilden, den fick äran att målas upp på väggen. När bilden - läs: bildlärarens omdöme - kritiseras, så väljer - igen - just bildläraren att svara med att vända hela skolan mot Astrid genom att bussa Astrids intet ont anandes klasskamrater mot henne via en enkät. (Hur fan ska ett gäng 14-åringar hantera en plötslig enkät där de ska ta ställning till om målningen ska få vara kvar, när inte ens skolchefen fattade sexismen i bilden först.).

Som om inte det vore nog så sitter bildläraren PÅ EGEN HAND och KLIPPER UT förlöjligande citat mot Astrid från tidningarnas kommentarsfält och tejpar upp dem på "mobba-Astrid-väggen". (Förlåt; anslagstavlan bredvid bilden.) Med rektorns tillåtelse.

Alltså, …eh. En vuxen person, en lärare, som lägger tid och energi på att leta upp, klippa ut, och tejpa upp på allmän plats, förlöjligande citat om sin (redan utfrysta) 14-årig elev. Någonting får mig att fundera över om det är…personligt för den här läraren.

Har vi här en kränkt bildlärare som inte gillar när småtjejer tar sig ton och kritiserar sexism, och använder sin maktposition inom skolan för att trycka till Astrid?

Självklart är det ytterst rektorns ansvar att sätta stopp för sånt här, stoppa enskilda lärares (eventuella) maktmissbruk, men ändå...?

Genom enkäten hamnade Astrid och resten av skolan i två läger mot varandra, samtidigt som alla hamnar i kläm.

Så ytterst illa skött.

 
Site Meter