fredag 18 januari 2013

Vad hände med blandband? (Eller: "Det är för mycket soul på ditt blandband!")

(Lade ursprungligen upp dessa på Facebook.)




Första blandbandet jag fick. Från en 15-årig tjej i Dalarna. Vi träffades på BD-forumet - eller OSA eller Skunk, men tror inte det när jag tänker efter. Är osäker på årtal men troligen 1998. Tämligen tidstypisk låtlista (notera även "forts."). Funtar på om det kanske var så att jag inte hade hört de där b-sidorna med BD och att hon tog med alla pga snäll. Musik - vad skulle jag annars börja prata med någon tjej om? Frågan är hur mycket som egentligen ändrats...

                                         

Bildtext överflödig.
                                 

Något år senare, annat blandband, annan tjej. Allvarligt, HUR kunde jag INTE bli ihop med den här bruden? Blev antagligen dissad... Sjukligt bra band iaf. (Hoppas alla förstår att det här var långt innan Noise Conspiracy ansågs jättetöntigt.)

                                

Sen hade jag ju inte sånt där internet hemma, heller. (Vill flagga för Pärs kommentar till förra blandbandet: Att visa sånt här för mig är som att trycka på en knapp. Knappen som är nyckeln till känslan en rå vinterkväll vintern 1999/2000 när man varit och fikat länge och väl och gått in på Pressbyrån på hemvägen och köpt Darling. Bett om att få surfa "20 minuter" via 56.6k-modemet. Låtit datorn ladda fram bilder på folk som satt med liknande förutsättningar och liknande snö fast i helt andra orter och man anade något om, tja, världen.) Linköping, däremot. Där gick det undan när folk pluggade, osv. Och jag var telefonkompis med en tjej som hade en massa Manics-grejer som jag inte hört. Hon spelade av och skickade. Tydligen hade hon tillgång till skrivare också. Undrar vad det var på banden jag skickade tillbaka, och om hon har kvar dem. Och om hon någonsin kom över Elliott Smiths död; vår kontakt rann ut i sanden då eftersom hon blev så ledsen.



Det här bandet fick jag av min första flickvän.

                                              

Ett till väldigt bra band som jag fått! Undrar om det inte också måste vara ett av de allra sista blandbanden som spelades in, någonsin?! Sjukt att jag aldrig tog tag i att leta upp låten som tydligen inte fick plats. Dada Stunt Girl - Heartbeats (eller eh, jag kunde väl fortfarande inte leta upp saker, antar jag), får göra det nu. Tror f.ö. detta är från Stina som gjorde fanzinet Girl Conspiracy.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint inlägg om de magiska blandbanden. Hittade ett hemma för någon vecka sedan som jag fick av en flyktig kärlek från Ljusdal. En salig blandning av Portishead, Rasta Hunden m fl. Allt skrivet på det där härliga runda sättet som oftast tjejer (då) skrev på. Finns inget som kan ta en tillbaka på ett så drabbande vis som dessa kärleksbrev på band.

/Sjöhäst

Mattias sa...

Åh. Tack för fin kommentar!

 
Site Meter