lördag 5 februari 2011

Framtiden och nuläget

Sitter på en buss mellan Nyköping och Stockholm när jag skriver detta. Och nu kommer det låta som att jag koketterar med min egen cluelesshet när det gäller teknik för att verka gullig eller liknande, men det är faktiskt en lätt surrealistisk känsla. Samma var det när jag på vägen ner till Malmö kunde sitta på Max och surfa. Blev lite besviken på wifi-samhället när Burger King i Köpenhamn inte hade trådlöst nätverk igår så att jag tvangs köpa en kaffe på donken istället för att kolla upp danska adresser och svenska reseförbindelser, men nu känns det åter som om jag är med i någon slags filmatiserad framtidsvision.

Buss? Ja, det gick ett enda tåg från Nypan till Sthlm ikväll. Direkt, alltså. Veolia. Och det gick alldeles för sent; jag ska möta Stefan strax och få nycklarna till lägenheten där jag ska bo i mellan en och tjugofem dagar. Bilade alltså från Malmö med Jocke nyss, och då åker man förstås förbi Norrköping. SJ föreslog att jag skulle ta ett intercitytåg tillbaka till Norrköping och där byta (!) till X2000 och blåsa förbi Nypan på vägen upp. Detta skulle ta tre timmar. För en tågresa på tio mil. Ångrar härmed varje gång jag förmätet kallat intercity för mjölktåg. Är snart halvvägs i serieromanen Blankets som jag fick låna av Jocke, den är otrolig, men jag pausar för att ha lite kvar när jag kommer... hem. (Hade inte en tanke på att göra något annat än att spela Football Manager på datorn nu - undrar hur lång tid det kommer ta innan jag vänjer mig vid sånt här, säkert flera år.) Tänkte öppna en av flaskorna med alkohol som jag införskaffat i Danmark och känna lugnet.

Dock känner jag inte riktigt lugnet än när det gäller den uppblåsbara säng som jag köpte på Jysk i Löddeköpinge. Den ska blåsa upp sig själv på fyra minuter genom någon slags eldriven mojäng, och om jag misslyckas med detta får jag kura ihop mig på den kvarlämnade soffan eller dra in till Debban och följa med någon hem eller något sådant sunk. Ett annat orosmoment är att Jysk inte är lika skillade på att göra stora plastkassar som exempelvis Ikea; ena handtaget höll på att lossna nu när jag fick skjuts till busstationen. Så fasligt har jag inte överpackat den. Nåja, Stefan skulle som tur är ta med en blågul kasse istället när vi möts upp, tills dess har jag SSAB-tejpen Jocke gav mig att laga med.

Hur jag haft det under min vecka som hemlös? Ptja, not too shabby. Västerås - Gullmarsplan - (Skarpnäck) - Västerås - (Flen) - Nyköping - (Norrköping) - Malmö - (Köpenhamn) - Malmö - (Löddeköpinge) - Skarpnäck. Alla har de behandlat mig åtminstone väl, vissa mer än så. Men det ska bli skönt att slippa flänga runt ett tag nu. När jag flyttar från Skarpnäck till min egna lägenhet blir det femte gången på fjorton månader som jag byter hem, det är faktiskt inte helt okej. Därmed känns det sannerligen inte mer än rätt att jag får lite lugn och ro för överskådlig tid.

Inga kommentarer:

 
Site Meter