fredag 14 januari 2011

Orden



För tillfället håller jag på att ta mig igenom den inte helt obekanta Sjöwall/Wahlöö-sviten Roman om ett brott, och man behöver egentligen inte att Maj Sjöwall säger det rakt ut för att det ska stå klart vilket brott det handlar om: Socialdemokraternas svek mot arbetarklassen. Men det jag vill uppmärksamma nu är de vackra ordval som görs. Jag skrev ned ett gäng ord medan jag läste en av böckerna.

Har alltid haft lite svårt för rena direktöversättningar från engelskan, och dessutom trott att det är ett hyfsat nytt fenomen, men tji fick jag - och det finns även en del rätt graciösa sådana:

sceneriet, indolent, plausibel, apparition, distingerat, indifferent, sinistra, ominöst

Det allra mest påfallande är dock de ord som används för att beskriva tonläget i en replik:

viktigt, lakoniskt, konversabelt, inkvisitoriskt, näbbigt

Slutligen ett knippe stiliga ord i all enkelhet:

solenn, diminutiv, vederstygglig, klutar, jugendtorn, frottera (bokstavligen, med en handduk), presidera, notationsblock, rökverket, patineras, krenelerad, perspektivfönstren, förrött, hugnades, knoga, interfolierade, karakteristika, lugubert, bussigt, fisbaron, relatera (återberätta), procentarkontor, kameraderi, sällsport, ämabelt, kneippade, alabasterhyn, ljungande, förtrytelse, pliktförgätet, böra

Inga kommentarer:

 
Site Meter