tisdag 4 januari 2011

Tisdagsplock

Idag har jag inget särskilt att skriva om så det blir lite småplock; jag har ju lyckats skriva här varje dag i en vecka och det vore förargligt att bryta den sviten.

Ansiktsbehåring. Vad ska det egentligen vara bra för om det ändå inte är mycket bevänt med ens skäggväxt, när det varken blir någon vidare vinterpäls eller har någon estetisk poäng? En jämnårig bekant undrade häromdagen om det helt enkelt var dags att sluta hoppas nu när han var 30. Själv har jag aldrig riktigt hoppats eller grämt mig, utom i mina mer fåfänga stunder då det känts lite som att min manlighet naggades i kanten av det uteblivna håret. Men mest har jag irriterats över att behöva raka bort detta - som mest jag lagom småbittert mest tycker påminner om könshår - från ansiktet jämt och ständigt för att inte se ovårdad och jävlig ut. Ibland har jag till och med funderat på permanent hårborttagning. Undrar vad det skulle kosta egentligen.

Sista minuten. Varför väntar jag alltid tills det nästan är för sent att gå till bussen, ringa viktiga samtal eller som idag, hämta ut ett paket? Är det för att jag tycker det är så tråkigt att vänta? Är det något slags behov av att leva on the edge och verka upptagen när jag inte är det?


Fransk tjej, fin cover

Rough Bunnies. Om du händelsevis inte hänger på fejan, där jag och Jocke nu planerar Malmöresa för fullt, men vill hänga med i hans bil för att se världens kanske bästa band - säg till. Bilen går från Nyköping och datumet är 2/2.

Rökning. När jag bodde med Johan i Bergsjön och vi ordnade spelningar i lägenheten rökte jag lätt ett paket om dagen, ibland mer. Inomhus; eftersom 100 indiekids rökte hos oss en gång i månaden fann vi det tämligen onödigt att själva ta oss i kragen. Efter ett par år skaffade vi Alma och skärpte oss. Nu, några år senare, är jag nere på ett paket i veckan. Åtminstone de senaste fem veckorna, och med undantag för 24-31/12 då jag var karatefull tre gånger och det dessutom fanns en julafton att sitta ensam. Mina viktiga cigaretter är annars: till morgonkaffet, efter maten, efter ligget. Nu börjar de andra onödiga cigaretterna kännas just väldigt onödiga, vilket är soft. Det här är ju säkert helt otroligt tråkigt att läsa om men jag vill mest skriva det publikt för min egen skull så jag håller stilen även framöver.

Gurka. Är det något man förväntar sig att kunna lita på och ta för givet i den här stan så är det förstås att man ska kunna gå till sin lokala mataffär och köpa en lokalt producerad gurka att skiva på sina rågbröd med gouda-mackor. Döm om min förvåning och besvikelse när jag för en halvtimme sedan upptäckte att Ica endast saluför spanska gurkor. Spanska jävla gurkor i Västerås? Otroligt. Jag blev så perplex att jag glömde att jag var sugen på gurka när jag klev in i affären och fick inte med mig någon Franco-gurka hem.

För gamla datorspel. Är du ett troget Mattias Jansson-fan på fejan minns du hur jag för några veckor sedan fick en åthutning av konduktören på tåget till Stockholm; "du kan inte åka på sms-biljett när du har en så gammal mobil". Skärmen var för liten. Jag som trodde saker skulle bli mindre och inte större nuförtiden, men icke. Igår kom nästa besvikelse. Vid mitt Myrornas-besök lyckades jag rota fram Championship Manager 2 och Championship Manager 3 (från 1996 respektive 1998). Glad och förväntansfull inför en härlig nostalgitripp stoppade jag i skivorna i datorn, bara för att mötas av beskedet att datamaskinen är för nymodig. Vad är dealen med det här? Funderar på att, när jag inte är lika trångbodd, i ren trots köpa en gammal dator för att kunna lira sånt här.

Bloggkommentarer. Jag länkar oftast på fejan när jag skrivit något här och skulle bli mycket förnöjd om man kunde synka det hela så kommentarer på länken där blev till kommentarer på inlägget här. Man vill ju ha kommentarer liksom. Annars är ju youtubekommentarer alltid lika härligt och egentligen viktigare/roligare.

DJ-förfrågningar. Jag fattar aldrig varför det alltid blir så förläget när jag ska fråga om att få spela skivor någonstans, i synnerhet när det handlar om någon jag känner. Om jag förväntar mig att folk jag känner ska kunna fråga mig om att få DJ-a när jag fixar något, utan att det för den sakens skull ska behöva bli konstig/dålig stämning ifall jag inte tycker att det passar in, måste jag väl kunna bete mig som en vuxen människa (och dessutom någon som arrangerat grejer i ett decennium) jag med? Herregud vad larvig man är ibland. På tal om sånt, här är sent omsider spellistan från Temple of Love i Västerås på juldagen med youtubelänkar (och okej, här inser till och med jag att det nog vore smidigare med länkar till spottan, men videor är också trevligt... och, det är vad som spelades i baren alltså, vid dansgolvet var det för stökigt för att anteckna... och, nu kan ju någon annan räkna män om andan faller på):

The Baseball Field - I wonder what Christmas feels like (mp3)
Tredje Mannen - Svensk vinter
Twig - At work and at home
Supertuff - Jag hatar dig, dö
Arab Strap - (Afternoon) Soaps
Hydroplane - Grand central
New Order - Love vigilantes
The Go-Betweens - Right here
Leevi and the Leavings - Muotitietoinen
The Monochrome Set - B.I.D. spells Bid

The Starlets - Radio friendly
Go-Kart Mozart - Listening to marmalade
They Go Boom!! - Sleepyhead
After-School Sports - Wind up
Black Box Recorder - The school song
Cloetta Paris - Broken heart tango
White Town - Cut out my heart
Barcelona - Fleeting fame
The Brilliant Corners - I never said that
Aztec Camera - Jump

Orange Juice - Blue boy
The Smittens - Gin and platonic
The Triffids - Stand up
Your Place Or Mine - Heut ist mein tag
The Slits - I heard it through the grapevine
Shrag - Stop the revelry
Elenette - Jag hatar män
Blondie - Union city blue
Vapnet - Thoméegränd
de Montevert - Skyll på mig (mp3)

A Gentle Touch - Memories
Electronic - Getting away with it
The Embassy - Some indulgence
The Radio Dept. - Heaven's on fire
Silverbullit - Kite
Makthaverskan - It's you and it's I
Fireside - Kilotin
Slowdive - 40 days
Cocteau Twins - Lorelie
Helen Love - Atomic beat boy

Teen Anthems - What a girl wants (punk mix)
Pizzicato Five - Twiggy twiggy
Knight School - Pregnant again (spelades av misstag, fick en ny öl lite för ofta för att det skulle funka friktionsfritt, bra låt dock)
Dr Higgins - Kåkfararbrallor
The Siddeleys - You get what you deserve
Fat Tulips - Confessions of an English girl
Dolly Mixture - How come you're such a hit with the boys, Jane?
Trixie's Big Red Motorbike - Roman and Narcissus
Au Pairs - That's when it's worth it
The Associates - Club country

The Paper Merchants - The kids at the club
Last Days of April - Playerin
The Lemonheads - Being around
Paddington Distortion Combo - Allt är förbi (typ 14 fina minuter; man behöver ju rök- och toapaus)
Rough Bunnies - Dance with your shadow
The Just Joans - I won't survive
Casiotone for the Painfully Alone - Scattered pearls
Friday Bridge - Love and nostalgia
Fosca - It's going to end in tears (All I know)
Whigfield - Saturday night

Regina - Minua ollaan vastassa
Manic Street Preachers - Motorcycle emptiness

(Sedan fick Regina-skivan gå ett par varv till stängningsdags.)

10 kommentarer:

Den indiske prinsen. sa...

Varför i helvete spelade du inte Sisters of Mercy - Temple of Love?

Mattias sa...

Haha, för att det kändes som residenternas uppgift tror jag? Fin länk btw!

maria igen sa...

Ja bloggkommentarer är the shit. Fast jag hade nog också rankat youtubekommentarer högre om jag haft ett youtubekonto. Så, för att fylla på kommentatorsfältet lite då: ;)

Gamla datorspel alltså. På den tiden hade man ju alltid bara problemet att man hade för gammal dator, aldrig kunde man väl ana att man skulle svära över det motsatta! Men jag är också helt på det klara att så småningom införskaffa en gammal burk och installera dos och win95 eller 98 och bara fylla med spel! åh.

Mattias sa...

Fast jag menar mer att youtubekommentarer ofta är stor humor. Gärna ofrivillig. Typ den här på ett klipp med Per Oscarsson:

HELVETE DETTA FÅR INTE VARA SANT....................... FAN FAN FAN FAN FAN VEM SKA GÖRA MIG GLAD NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SORGEN ÄR ENORM

DRÖMDE OM DIG .......... SEDAN VAR DU BORTA FAN..... SÄG ATT DETTA BARA VAR ETT FANTASTISKT SKÅDESPEL ATT KOMMA TILLBACKA FRÅN DET DÖDA... DETTA ÄR FRUKTANSVÄRT!!!!! NEJ NEJ NEJ NEJ KOM TILL BACKA KÄNNER MIG SOM HAN I RONJA !!!! PER HAR FUNNITS JÄMT OCH NU!!!
CLOWNEN82 4 days ago

Nej, det hade man verkligen inte kunnat föreställa sig. Jag vet naturligtvis inget om datorer, men det borde ju vara rätt billigt att styra upp det där åtminstone. Det kör vi på!

Jorun sa...

Angående gamla datorspel så borde du kunna köra det genom en emulator. Fast då var det det här med tekniken :)

Mattias sa...

Aha, tack för tipset, jag ska... googla på det. Typ.

Johannes sa...

Jag kan tipsa om en video med Professor Andy Wibbels där han lättförståeligt beskriver hur man får Facebook att automatiskt posta alla nya blogginlägg:

http://everything.typepad.com/blog/2009/01/how-to-add-your-blog-feed-to-your-facebook-profile.html

Angående ansiktsbehåring kan du få min. Om man som jag inte vill ha skägg så innebär den bara slöseri med tid och pengar.

Johannes sa...

Jo, det var en sak till, dagens Schmaalhans Weltraum:

http://www.youtube.com/watch?v=JyjOZ_gEQ0M

Mattias sa...

Johannes:

Ah, sjyrre, lättförståeligt också! Men det jag menar är ju att jag stör mig på att folk är mer benägna att kommentera på ens fejan-länk än på själva blogginlägget. Vi kan kalla det dagens i-landsproblem...
Dock byter jag gärna med dig ansiktsbehåringsmässigt, ja.

Din youtubelänk är ju i princip bara väldigt märklig. :D

Siri sa...

Av vilken anledning vill du köpa svensk gurka mitt i vintern? Om det är av miljöskäl (vad har hänt med dig isf?) så tror jag inte precis att du gör nån vinst på att köpa växthusodlad svensk gurka, växthus drar mycket energi. Troligen är den spanska mer miljövänlig och har vistats i växthus under kortare tid. Rekommenderar annars inlagd gurka, alltid i säsong och går alltid att få tag på svensk - funkar även om du bara vill vara patriotisk och skiter i miljön.

 
Site Meter