onsdag 2 april 2008

Suspended from class?

Ni som känner mig vet att jag jag avskyr gyckel. Men det sker ju oftast i grupp, folk som samlas och gycklar och stör i parker när man bara vill ta en öl eller två i godan ro. Det här tycker jag dock är lite rörande. En av mina korrespondenter på andra sidan Östersjön berättar om sin skolkamrat, en ömsom agiterande och ömsom fridfull munk.

***

Den här typen går jag i skola med, han är ålänning och har hängt på Arken (kvarteret för de humanistiska ämnena i Åbo) de senaste veckorna, varit på föreläsningar och så. Tydligen en religiös 23-årig ”luffare” som bor i en grotta utanför Stockholm.
Speciell typ. Han luktar en del och är rätt smutsig, klädd i nåt slags brunt skynke, bärandes på en trästav. Allt det här vet han säkert om själv. Sitter och ber i hallen vid skolan men blev hämtad av polis tidigare i veckan för att någon tydligen ansett att han betett sig störande. Vet inte exakt vad han gjort men har för mig att han typ suttit och bett och sjungit lite i aulan. Hans böner prisar både Gud och Anarkismen och han ser ut som nåt från medeltiden. Kul med lite attraktioner mellan föreläsningarna. På föreläsningarna deltar han som andra har jag för mig.

Han har börjat vandra för ett ungefär år sedan har jag förstått. Går omkring med en trästav.
Verkar väldigt lugn och så så det är konstigt att polisen hämtade honom. Jag menar, han är ”speciell” och luktar... tja, inte så gott, men är liksom inget hot mot någon. Inte ett ”störande” element kanske heller. Dessutom har han lite sådär musketörmustasch.
Nu får han dock inte röra sig inne på universitetet för polisen. Han blev hämtad från en föreläsning. Han gjorde inget särskilt där, utgjorde inget ”störande inslag”, deltog bara.

I det där youtubeklippet ropar han men i verkligheten verkar han väldigt lugn. Folk är ju inte rädda för honom eller nåt.
Tror dock att det finns en del folk där som skulle försvara hans rätt att vara som han vill oavsett om han luktar illa eller inte. Det är ju liksom inte frågan om nåt fyllo som kommer och härjar.
Det är lite märkligt. Jag trodde han var del av nåt medeltidsspex först.
Lite konstigt tycker jag. Låt vara att han är som en cirkusattraktion men det är ju hans eget val. Han verkar ju ha valt att t.ex. inte tvätta sig, och att sång-be i hallen istället för att dricka kaffe eller vad folk nu gör, det är väl hans sak. Lite svårt att se vad som är så störande med det så att han måste forslas bort.
Föreställer mig att hela grejen kommer att dyka upp en del, tror det finns en hel del som ser det som rätt orättvist att han blir förbjuden att vistas där då han bara ”är sig själv”.
Kul att han kallar sig "munken". Brukar kalla honom för "vandraren" (som i Nordman-låten).

Intervju i Dagen
Artikel i Östgöta-Correspondenten

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... Jag får ändå jävligt dåliga vibbar. En såndär "fri människa" som man ska tvingas acceptera för att inte vara trångsynt. Det är ungefär som när folk klagar på hur svenskt det är att vara tyst på bussen och i häligt osvensk anda ska börja prata med medresenären. Istället för att fatta hur härligt det är med människor som har vett att hålla tyst. Ju mer jag tänker på det, desto mer känns det här exakt som fenomenet gycklare i grupp. Allt handlar om att inte vara som man brukar och att omvärlden egentligen gillar det under sina gråa, hårda svenska skal. News flash, det gör vi inte.

Anonym sa...

Hmm, jo, förstår mycket väl din poäng. Men denhär grejen handlar väl mer om en principsak skulle jag säga. Att folk stör sig på honom är helt förståeligt, man måste ju absolut inte gilla honom, det är väl mest lite överdrivet att föra honom till polisen, som sen förbjuder honom att vistas på området. Han har ju inte egentligen gjort nåt brottsligt eller stört nån annat än genom att be, lukta och se ut sådär, och de sakerna i sig är kanske inte så farliga. Men ja, det är klart att det är svårt med gränsdragning. Min poäng handlade mer om att man gärna får ogilla honom men att han kanske måste få ha vissa rättigheter oavsett hur osmaklig han är. :)
Skulle han hoppa in på föreläsningar och börja mässa skulle det givetvis vara en helt annan sak.

Anonym sa...

Min kommentar gjorde sig snarast gällande tonen om att han inte störde någon och var sig själv på et befriande sätt. Ett exotiskt inslag i vardagen. Att det är fel att polisen tar honom och förbjuder honom vistas på universitetsområdet tar jag för självklart.

Mattias sa...

Det är väl roligt med exotiska inslag i vardagen så länge de inte är för många på samma ställe samtidigt?

Anonym sa...

Jag tycker också det handlar om en principsak. Huruvida han uppfattas som roligt exotisk eller helt enkelt jobbig är sekundärt. I den där YouTube-videon såg han väldigt jobbig ut. Men han har inte betett sig sådär på universitetet, och då borde han få vara kvar där.

Mattias sa...

Så länge folk inte VÄSNAS så är det okej med mig. Det är min tumregel. Den här snubben verkar ju på sin höjd mumla lite, och kanske sjunga en bit ibland. Låter som långt ifrån tillräckligt för att jag ska få spel.

Anonym sa...

mattias 1 - då är vi inte överrens
mattias 2 - då är vi kanske överrens

 
Site Meter